Profielschets
Onze organisatie beschikt over een 3 tal register- arbeidsdeskundigen met een ruime ervaring op het gebied van arbeidskundig onderzoek. Naaast een ruime ervaring in het bedrijfsleven, zijn ze in de jaren opgeleid tot arbeidsdeskundigen, waar ze onder andere veel expertise hebben verworven op het gebied van werkplek-onderzoek
Werkmethodes
1. Arbeidskundig Onderzoek
Het onderzoek wordt ingesteld op het moment dat de bedrijfsarts twijfels heeft over de vraag of uw werknemer kan terugkeren in zijn of haar eigen werk.
Het onderzoek is gebaseerd op het medisch onderzoek van uw bedrijfsarts, zijn diagnose en zijn prognose. Op basis daarvan stelt hij de belastbaarheid van uw werknemer vast.
Vervolgens beantwoordt de arbeidsdeskundige de volgende vragen:
-kan uw werknemer zijn of haar eigen werk weer in de volle omvang uitvoeren?
-zo niet, kan het werk dan zodanig worden aangepast dat hij of zij het werk weer kan uitvoeren?
-zo niet, is er dan een andere passende functie binnen uw bedrijf?
-zo niet, welke alternatieven zijn er dan voor uw werknemer op de arbeidsmarkt?
Het antwoord op deze vragen helpt U bij de vraag, hoe nu verder met deze werknemer.
Deze vragen worden overigens ook gesteld wanneer uw werknemer de UWV verzoekt om een WIA beoordeling uit te voeren. Op datzelfde moment beoordeelt het UWV aan de hand van deze vragen of U hebt voldaan aan uw inspanningsverplichting m.b.t. de reïntegratie van uw werknemer. De antwoorden in dit onderzoek onderbouwen uw inspanning en voorkomen dat het UWV U beboet omdat u niet duidelijk hebt kunnen maken dat U zich in voldoende mate hebt ingespannen.
Het onderzoek omvat zowel een gesprek met de werknemer, de werkgever als de bedrijfsarts. Afhankelijk van de situatie wordt met beide parijen tegelijkertijd gesproken.
Het gesprek met de werknemer richt zich op de volgende zaken:
-de opleiding en het arbeidsverleden
-de verzuim oorzaak en het verzuim verleden
-de functie en functiebelasting in relatie met de klachten
-de wijze waarop hij/zij naar het probleem kijkt
-de sociale omgeving van werknemer
-de interesses van werknemer en mogelijke alternatieven op de arbeidsmarkt
Het gesprek met werkgever richt zich op de volgende zaken:
-het type organisatie/bedrijf
-de wijze waarop het bedrijf is ingericht
-het aantal functies, naar soort en niveau
-de functie van werknemer en de functiebelasting
-de aanpassingsmogelijkheden en eventuele alternatieven
De bevindingen en de conclusies worden in een rapportage vastgelegd.
De kosten van het onderzoek bedragen € 730.- excl. BTW exclusief reiskosten
2. Arbeidskundige ondersteuning:
In voorkomende gevallen kan de arbeidskundige op uurbasis worden ingezet. Het gaat dan om vraagstukken m.b.t. tot arbeidsongeschiktheid in individuele gevallen of bij algehele personeelsproblematiek.
3. Wij voeren ook trajecten "2e spoor" uit. Hoe ziet het re-integratietraject (arbeidsbemiddeling) eruit?
A. Intake
Het gesprek geeft ons inzicht in zijn achtergrond en zijn/haar persoonlijkheidsstructuur. Op basis daarvan wordt een eerste aanzet gedaan om te beoordelen wat de mogelijkheden van werknemer op de arbeidsmarkt zijn en wordt er samen met hem/haar een plan van aanpak opgesteld.
B. Begeleiding fase 1
Fase 1 richt zich op de vraag wat kan en wat wil werknemer. Dat alles uiteraard rekening houdend met de beperkingen van werknemer
C. Begeleiding fase 2
Als eenmaal de richting is bepaald zal in deze fase 2 ,samen met de werknemer, de arbeidsmarkt worden benaderd.
D. Plaatsing nieuwe werkgever.
Wanneer er plaatsingsmogelijkheden zijn bij een nieuwe werkgever begeleiden wij het hele proces. Als het daadwerkelijk leidt tot een dienstverband bij een nieuwe werkgever vindt er met de opdrachtgever en nieuwe werkgever een gesprek plaats over de voorwaarden waaronder. Uiteraard wordt alles schriftelijk vastgelegd.
E. Nazorg
Na de plaatsing bieden wij nog drie maanden nazorg voor een duurzaam resultaat.
F. Duur van het traject
Het totale traject neemt max. 12 maanden in beslag en wordt beëindigd als er sprake is van een succesvolle plaatsing of bij beëindiging van het dienstverband bij opdrachtgever. Het kan zijn dat de activiteiten voortijdig worden gestaakt omdat de mogelijkheden van werknemer nihil zijn. Dan zal duidelijk worden gerapporteerd waarom de bemiddelingsactiviteit niet tot resultaat leidt.
7. Kosten*
-intake € 400.-
-inzet fase 1 € 1000.-
-inzet fase 2 € 1200.-
-bonus bij succesvolle plaatsing € 800.-
Het kan zijn dat gedurende het proces ondersteunende instrumenten noodzakelijk zijn, zoals een sollicitatietraining of een onderzoek naar de persoonlijkheidsstructuur van werknemer. In die gevallen wordt altijd vooraf en tijdig overlegd met de opdrachtgever.
Boven is een volledig traject beschreven. Het komt voor dat de situatie zodanig is dat het inzetten van een volledig traject niet of nog niet aan de orde is. Afhankelijk van de situatie wordt dan met opdrachtgever bepaald wat nodig is en gewerkt op basis van een uurtarief. Het uurtarief bedraagt € 95.- per uur.
Verantwoording
Om het verloop van het proces te volgen wordt opdrachtgever in alles fases van het proces schriftelijk geïnformeerd over de stand van de zaken en de ondernomen acties.
Voor nadere informatie kunt u mij bereiken op 06-40022186
*alle bedragen zijn exclusief BTW